Hot Yoga

HOT YOGA

De verwarmende verbinding tussen Body & Mind

Hot Yoga is een vorm van Hatha Yoga waarbij de ruimte tot 40 graden wordt verwarmd. Hiermee worden de klimaatomstandigheden nagebootst die in landen als India en Egypte de yogabeoefening in positieve zin beïnvloeden. In onze Westerse maatschappij hebben we te maken hebben met wisselende weersomstandigheden, stress van het alledaagse leven, stramme en stijve spieren door kou en levensstijl, ophoping van afvalstoffen en het effect van een overdaad aan stimuli op lichaam en geest. Hot Yoga kent alle voordelen van Hatha Yoga. Daarnaast heeft het trainen in een verwarmde ruimte bijzonder gunstige effecten op lichaam en geest.

Hot Yoga draagt bij aan de reductie van stress, het afvoeren van afvalstoffen en het loslaten van spanningen in lichaam en geest. De verwarmde ruimte heeft een diep effect op de spieren en gewrichten, waardoor je tijdens de uitvoering van de yogahoudingen soepeler kunt bewegen en de doorbloeding van zowel spieren als organen wordt geoptimaliseerd. Door de warmte gaat de hartslag omhoog, de stofwisseling wordt gestimuleerd, je gaat zweten en voert afvalstoffen af. De fysieke effecten van de warmte in combinatie met yoga vraagt om een optimale afstemming tussen lichaam en geest, zodat je niet over je eigen grenzen gaat. Wanneer je op regelmatige basis deze vorm van yoga beoefent, kalmeer je je lichaam en geest, breng je het zenuwstelsel in balans, geef je je immuunsysteem een boost en reinig je het lichaam.

Hot Yoga van Florentina stimuleert het loslaten van fysieke en mentale spanningen en afvalstoffen. De verwarmde omgeving stuurt aan om jouw Body & Mind optimaal op elkaar af te stemmen, zodat je jezelf ten diepste kunt ervaren.

Verbind en reinig lichaam en geest met het verwarmende Hot Yoga! Klik hier voor het rooster.

 
 
Hieronder nog even de contra indicaties en nog algemene dingen zoals o.a kledingvoorschrift voor de hot yoga.
 
Er zijn een aantal medische redenen waarom mensen niet mee kunnen doen aan de hot yoga of eerst advies moeten vragen bij de arts:
 
-bij gebruik van medicijnen (sommige medicijnen beïnvloeden het regelen van de temperatuur. Sommige
middelen tegen allergische reacties kunnen bijvoorbeeld negatief van invloed zijn op de temperatuur.
 
-Daarnaast ook betablockers en kalmerende middelen.
 
-Mensen met hart- en vaatziektes zoals hoge bloeddruk en hartfalen. Door de warmte gaat de hartslag
omhoog en wordt het hart meer belast.
 
-Alcohol, het lijkt soms een goed idee de kater eruit te zweten. Door het herstellen van de alcohol zal het lijf
sterker reageren op warmte en zal het de hartslag hoog hebben.
 
-Chronische ziektes zoals Parkinson, MS, tumoren bij het centrale zenuwstelsel hebben invloed op de wijze
van temperatuur regeling en de wijze van zweten. Dan moet men altijd eerst advies van de arts vragen.
 
-Koorts is een reden om niet mee te doen aan de les.
 
-Zwangerschap, zeker de eerste drie maanden niet. Daarna kan het wel als de leerling al ervaren is. Wel eerst
advies van de gynaecoloog.
 
-Infecties, op het moment dat je weet dat er een infectie is, is het af te raden in de hitte te gaan omdat dit de
infectie kan versterken.
 
Mocht bovenstaande niet van toepassing zijn dan kan men gerust een les proberen.
 
Nog even het volgende:
*Graag 5 tot 10 minuten vooraf in de hot yoga ruimte aanwezig, zodat je kunt wennen aan de warmte.
*Kledingadvies: driekwart legging (mag ook een korte broek zijn, kan ook lange sportlegging zijn indien je geen driekwart hebt) en een hemdje (of sport top)
*Neem een droge broek en shirt mee voor eventueel na de les.
*Neem een bidon mee met water. Het beste is om voor en na de les te drinken.
*Ook graag twee handdoeken meenemen.
*Er zijn geen douches aanwezig. 
*Niet te zwaar eten van te voren